Woningbouw

Eurocilinders – Wat zijn het? - Van A tot Z Sleutels & Sloten

Wat zijn eurocilinders en wat doen ze?

Een eurocilinderslot of stiftcilinderslot, werd voor het eerst gepatenteerd in 1805, en wordt voornamelijk gebruikt als sluitmechanisme voor het bedienen van een slot met een euro-vormig gat. De standaard eurocilinder is het meest voorkomende cilinderslot dat verkrijgbaar is in doe-het-zelfzaken, grote winkelketens en bij slotenmakers.
De eurocilinder bevindt zich door de slotkast en wordt beveiligd met een sleutel die aan de voorkant van de kast naar binnen wordt gestoken. De sleutel draait een nok die op zijn beurt de grendel in de slotkast in het kozijn draait waardoor de deur op slot komt te zitten. Bij diverse deuren zal het mechanisme in de deur geactiveerd worden en zal de hendel niet naar beneden gaan.

Euro cilindersloten zijn veruit de populairste manier om moderne woningen, bedrijven en andere locaties, waaronder scholen en ziekenhuizen te beveiligen. Euro cilinders zijn zeer veelzijdig vandaar hun populariteit onder slotenmakers en fabrikanten van hang- en sluitwerk. Ze kunnen ook gemakkelijk worden uitgerust met duimschroeven die de cilinder van binnenuit kunnen bedienen – zonder dat daarvoor een sleutel nodig is, waardoor bij brand veilig kan worden ontkomen. De euro profiel cilinder, of slotcilinder zoals het soms wordt bedoeld, zijn te koop in verschillende lengtes, meestal 35mm tot 40mm voor enkele of halve euro cilinder sloten en 70mm tot 120mm als standaard euro cilinders in gelijke lengtes aan weerszijden van de centrale deurkruk. En een 80mm zal 40mm aan weerszijden van de deurkruk meten enzovoorts. Er ook oneven maten, een 90mm cilinderslot kan 40mm aan een kant en 50mm de andere kant meten.

Eurocilinder slottypes

Zo hebben we anti-boor euro cilinders en anti boor- en anti-pick euro cilinders. De branche wil het dievengilde altijd een stap voorblijven en daarom hebben ze Britse normen geïntroduceerd om fabrikanten van eurocilinder sluitingen aan te moedigen om niet alleen hun betrouwbaarheid te verbeteren, maar ook het feitelijke veiligheidsniveau te verhogen. CE-markering geeft aan dat het product geschikt is voor gebruik, maar BSI Kitemark producten hebben extra tests ondergaan om ervoor te zorgen dat de sloten bestand zijn tegen veel voorkomende vormen van aanvallen. Deze standaard zorgt voor een minimum aan betrouwbaarheid en veiligheid, afhankelijk van de standaard die tijdens het testen wordt bereikt.

Het nieuwste niveau van cilinderbeveiliging is de standard kitemark TS*-cilinders met een 1-3-waarde. 1 is het basisniveau en 3 op het moment van schrijven is het hoogste niveau. Een 3-sterren cilinder biedt nu de volgende mogelijkheden: anti-boor, anti-pick, anti-stoot en anti-snap. Dit garandeert echter niet de belangrijkste veiligheid, aangezien sommige fabrikanten hun kite marked euro profielcilinders op uitrusten met een standaard sleutelgat, waardoor slotenmakers blanco sleutels op de sloten kunnen inpassen. De meeste worden echter ook geleverd met gepatenteerde sleutelgaten, zodat u de enige houder van de sleutels bent.

Onderdelen van een eurocilinder

Kern(en) – Zoals bij de meeste sloten zijn de sleutelgaten vaak vrij restrictief. Vaak hebben ze paracentrische sleutelgaten, wat betekent dat de secties tot voorbij het midden van het sleutelgat gaan. Aan de andere kant hebben sommige sloten zeer brede rechthoekige sleutelgaten. Cilindersloten hebben geen bijzondere interne mechanismen. De kernen hebben vaak pennen kantelaars of kuiltjes configuraties, maar er zijn uitzonderingen.

Draaiknop – Ze zijn vaak gemaakt van hard plastic of metaal. Een actuator of nok is een roterend stuk op het slot dat door de sleutel wordt in beweging wordt gezet. De nok beweegt op zijn beurt de slotbout of activeert het mechanisme. Sommige europrofielen zijn zelfs ontworpen om maar aan één zijde tegelijk te werken, zodat twee personen het slot niet tegelijkertijd kunnen openen. Te veel druk of slijtage kan de nok beschadigen. Als de nok wegglijdt, betekent dit dat hij niet goed uitgelijnd is, zodat de sleutel tijdens het vergrendelen wordt vastgezet. Technisch gezien kan het apparaat vergrendeld zijn, maar het zal ontgrendeld moeten worden om de sleutel te verwijderen.

Bevestigingsgat – Een opening waarmee de cilinder in de deur kan worden bevestigd. De bevestigingsschroef wordt in de deur gestoken met het slot op zijn plaats, en dit beveiligt het apparaat. Deze spleet in het metaal van het slot bestaat uit de sterkte van het slot en de bevestiging ervan. Onder druk zal deze perforatie het slot doen laten falen.

Slothuis – Op het Europrofiel is er een rechthoekige spleet in het huis waar de nok is geplaatst. Twee C-clips houden de nok op zijn plaats. Deze opening, samen met het bevestigingsgat, laat zeer weinig metaal over om het apparaat bij elkaar te houden. De spleet scheidt twee verschillende kernen, die op dezelfde of op een andere manier kunnen worden gesloten.

Veiligheidsuitbreidingen – Deze kunnen bestaan uit opofferende zwakke punten, roestvrijstalen pennen (anti boor bescherming), enz. Anti-snap besparingen voorkomen niet dat er een breuk ontstaat. Wat ze wel doen is zorgen voor opofferingspunten waar het slot kan breken en laten werken, zodat de veiligheid niet in het gedrang komt. Anti-boor bescherming kan vaak een draaiende schijf aan de voorzijde zijn om te voorkomen dat de boor aan de voorkant tractie krijgt.

Zwakke punten van een eurocilinder

Slot breken

We geven hier een langere uitleg. In het kort komt het er op neer dat u iets in een slot steekt en dit probeert open te breken. Wrik het slot tot het in tweeën breekt. Verwijder het slot. Ga naar het mechanisme of de behuizing en open de deur. Het zwakke punt van de eurocilinders is het metaal vlak onder het bevestigingsgat. Door zware druk uit te oefenen op de cilinder wordt het slot in tweeën gebroken. Als het slot eenmaal kapot is, kan de deur zeer eenvoudig worden geopend. De beste manier om te voorkomen dat het slot breekt, is door de aankoop van sloten met een anti-snapsluiting of door de cilinder vlak tegen de deur te plaatsen. Als het slot uitsteekt kan deze worden gebroken. Dat is de reden voor de term “sloten breken”. Bij een anti slotcilinder klikt het slot op een manier die de veiligheid van het slot niet in gevaar brengt en wordt de nok afgedekt door ten minste de helft van de pennen. Alle BSI Kitemark cilinders die up-to-date zijn, zijn voorzien van anti-snap.

Een eurocilinder boren

Wees voorzichtig als u ervoor kiest om dit soort sloten te boren. Als u te ver in het slot boort, beschadigt u het mechanisme. Als dit eenmaal kapot is dan werkt het slot niet meer, zelfs niet met de sleutel. Als de aandrijving eenmaal gebroken is, moet het slot worden verwijderd. Dit zal vrij moeilijk zijn als het slot een anti-snap is. Als het slot niet kan worden opengebroken maar het mechanisme wel beschadigt is geraakt, zal de prijs voor het om weer in uw huis te kunnen gelijk zijn aan de prijs en installatie van een nieuwe deur. Het doorboren van een slot is altijd het laatste redmiddel, degene die het slot boort moet tellen hoeveel pinnen hij of zij raakt.