Woningbouw

ISPS-codering - Van A tot Z Sleutels & Sloten

De ISPS code (International Ship and Port facility Security code) is een amendement op de SOLAS (Safety Of Live At Sea). Het is het beveiligen van schepen en haveninstallaties tegen terroristische aanslagen.

Het begrip dat schepen terroristisch belang hebben is ontstaan na het incident op de Achille Lauro in 1985. De ISPS code is versneld ontstaan na de aanslagen op 11 september 2001 en de aanslag op de olietanker Limburg in 2002. De IMO heeft de code op 1 juli 2004 aanvaard.

De code bestaat uit 2 delen:

  • Part A: verplicht*
  • Part B: aangeraden

De ISPS code is verplicht voor alle schepen op internationale reizen met meer dan 500 GT. Niet enkel schepen maar alle bedrijven in de haven die in contact komen met de schepen moeten aan de ISPS code voldoen.

Elk schip en terminal is onder andere verplicht te hebben:

  • veiligheidsplannen (voor elk schip specifiek opgemaakt, getest en gecontroleerd door de vlaggestaat).
  • veiligheidsofficier aan boord
  • veiligheidsofficier aan de wal
  • bepaald materiaal (zoals camera’s, metaaldetectors, afsluitingen,…)
  • personen controleren bij aankomst of vertrek
  • lading controleren

Er zijn 3 veiligheidsniveau’s in de ISPS-code.

  • Security level 1: basisniveau, geldt altijd, het handhaven van een minimum aan passende, beschermende veiligheidsmaatregelen.
  • Security level 2: het gedurende een bepaalde tijd handhaven van bijkomende beschermende veiligheidsmaatregelen. Dit door een verhoogd risico op een veiligheidsincident.
  • Security level 3: het gedurende een beperkte tijd handhaven van verdere speciale beschermende veiligheidsmaatregelen. Dit als een veiligheidsincident waarschijnlijk of ophanden is (hoewel het precieze doel misschien niet kan worden vastgesteld).